Κλιματική ανθεκτικότητα Ενεργές Προσκλήσεις Όλα τα νέα
Δράσεις για την θωράκιση της Δημόσιας Υγείας στην Περιφέρεια Ηπείρου μέσω πρόληψης, έγκαιρης ανίχνευσης και αντιμετώπιση επιδημιών (Covid 19) σε χώρους μεταναστών/προσφύγων
Άξονας: 5.ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ
Πρόσκληση
Προϋπολογισμός
  • Τρέχων Συνολικός Προϋπολογισμός Πρότασης
    €2,407,680.00
  • Τρέχων Προϋπολογισμός Πρότασης
    €2,407,680.00
Διαρθρωτικό Ταμείο

Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

Περιγραφή Έργου
Η υγειονομική κρίση που βίωσε η χώρα μας κατά την πανδημία του SARS COVID 19, οδήγησε στη λήψη σειράς έκτακτων μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της άμεσης καραντίνας, που βοήθησε σημαντικά στην ελαχιστοποίηση του αριθμού των λοιμώξεων και των θανάτων. Τα προβλήματα που αναδείχθηκαν ως επιπτώσεις της πανδημίας στους τομείς της παιδείας, εργασίας, κοινωνικής πρόνοιας, των υποδομών, του ψηφιακού μετασχηματισμού αλλά και του πολυσύνθετου θέματος του μεταναστευτικού, έτυχαν αποτελεσματικής διαχείρισης από τα συναρμόδια Υπουργεία, ώστε σήμερα να μπορούμε να μιλάμε για την επόμενη μέρα. Η ενίσχυση των υφιστάμενων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας στις περιοχές όπου υπάρχει υψηλή συγκέντρωση μεταναστών και προσφύγων για την προστασία από τον COVID-19 και η παροχή των πρώτων υγειονομικών υπηρεσιών σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων Μεταναστών (ΚΦΠΜ) της Περιφέρειας Ηπείρου κρίνεται απαραίτητη, καθώς, από τη μια πλευρά, το υφιστάμενο υγειονομικό προσωπικό που δραστηριοποιείται στον εν λόγω χώρο, έχει επιβαρυνθεί δραματικά λόγω των αυξημένων υπηρεσιών υγείας που καλείται να παρέχει, ενώ από την άλλη, η εξέλιξη της πανδημίας αλλά και τα επιδημιολογικά δεδομένα, δεν επιτρέπουν να γνωρίζουμε το χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης της κρίσης. Ο ιατρικός έλεγχος (κλινικός και κατά περίπτωση εργαστηριακός) –entry screening, η διαλογή ύποπτων κρουσμάτων μεταδιδόμενων λοιμογόνων νοσημάτων που ενδέχεται να έχουν σοβαρές συνέπειες στη δημόσια υγεία (COVID- 19, ελονοσία, ιλαρά, κλπ.) και η λήψη κατάλληλων μέτρων για την απομόνωση και τη διαχείριση τους, στους νεοαφειχθέντες ή ήδη διαμένοντες στα ΚΦΠΜ, θα πραγματοποιείται από τις ομάδες επαγγελματιών υγείας του έργου, σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους που ήδη λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν το επόμενο διάστημα, στα Κέντρα.
Κρισιμότητα
Η προσφυγική κρίση και η μαζική ροή πολιτών τρίτων χωρών έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα στη συνύπαρξη διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων εντός της ελληνικής κοινωνίας, καθώς και στον τρόπο λειτουργίας βασικών τομέων της δημόσιας διοίκησης, η οποία καλείται πλέον να διαχειριστεί τις αυξημένες ροές πληθυσμών από τρίτες χώρες, με τρόπο που σέβεται και μεριμνά για τα ανθρώπινα και θεμελιώδη δικαιώματα όλων των πολιτών. Τα νέα αυτά δεδομένα αντικατοπτρίζονται σε πλήθος κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων και δημιουργούν μια νέα βάση για την άσκηση μιας σύγχρονης πολιτικής για την υποδοχή και την ένταξη, με διαφορετικές προτεραιότητες και στοχεύσεις. Επισημαίνεται δε, ότι 43,3% των Π-Μ που εισέρχονται στην χώρα μας προέρχονται από χώρες πληττόμενες από τον Covid19, όπως Ιράν, Ιράκ, Αφγανιστάν, Πακιστάν κλπ. ενώ είναι κρίσιμης σημασίας η διασφάλιση της βιωσιμότητας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, το οποίο έχει ήδη επηρεαστεί σοβαρά από την έναρξη της πανδημίας. Με τη συγκέντρωση ατόμων των μετακινούμενων πληθυσμών η αναλογία των υφιστάμενων δομών υγείας και η αναλογία-διάμεσος ειδικοτήτων ανά 1000 άτομα του πληθυσμού έχει διαταραχθεί και ελαττωθεί σημαντικά. Οι λειτουργούσες οργανώσεις παραπέμπουν εν τέλει σταθερά στο σύστημα υγείας, ακόμη και για την πρωτοβάθμια φροντίδα. Επί πλέον το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό του ΕΣΥ έρχεται αντιμέτωπο με δεδομένα ασθενειών και συμπεριφορικών παραγόντων διαφορετικά κατά χώρα προέλευσης. Με την παρούσα πρόταση επιδιώκεται η ενδυνάμωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας εντός του ΚΦΠΜ, με την ενίσχυση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Ειδικότερα οι ανάγκες που καταγράφηκαν μέχρι πρότινος οξύνονται με την επείγουσα ανάγκη προστασίας της Δημόσιας Υγείας - περιορισμού της εξάπλωσης της επιδημίας της νόσου COVID-19 στην Ήπειρο Ως εκ τούτου τίθεται ως προτεραιότητα η πρόληψη, με αντιμετώπιση άμεσων κινδύνων, η συνεχής ανάπτυξη ικανοτήτων των υπηρεσιών (capacity building) και η ανάπτυξη δράσεων για την πρόληψη, την επιτήρηση και την έγκαιρη και αποτελεσματική διαχείριση συμβάντων επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία και τον περιορισμό των συνεπειών τους. Ειδικότερα, επειδή το υφιστάμενο υγειονομικό προσωπικό που δραστηριοποιείται στα ΚΦΠΜ έχει επιβαρυνθεί δραματικά λόγω των αυξημένων υπηρεσιών υγείας που καλείται να παρέχει, ενώ ταυτόχρονα η εξέλιξη της πανδημίας, αλλά και τα επιδημιολογικά δεδομένα, δεν επιτρέπουν να γνωρίζουμε το χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης της κρίσης, στα πλαίσια του πρώτου υποέργου της πράξης συγκροτείται ομάδα επαγγελματιών υγείας, με αντικείμενο: 1. Τον ιατρικό έλεγχο (κλινικό και κατά περίπτωση εργαστηριακό) –entry screening και η καταγραφή σημαντικών υγειονομικών παραμέτρων του πληθυσμού ελέγχου, 2. Παροχή όπου χρειάζεται άμεσης πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και ιδιαίτερα παιδιών, εγκύων γυναικών και ευπαθών ομάδων πληθυσμού παρέμβασης. 3. Λοιπές δράσεις δημόσιας υγείας που κρίνονται απαραίτητες για την πρόληψη εμφάνισης λοιμωδών και μη νοσημάτων. 4. Διαλογή ύποπτων κρουσμάτων, μεταδιδόμενων λοιμογόνων νοσημάτων που ενδέχεται να έχουν σοβαρές συνέπειες στη δημόσια υγεία (COVID- 19, ελονοσία, ιλαρά, κλπ.) και τη λήψη κατάλληλων μέτρων για την απομόνωση και τη διαχείριση τους, στους νεοαφειχθέντες ή ήδη διαμένοντες στα ΚΦΠΜ, σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους που ήδη λειτουργούν ή πρόκειται να λειτουργήσουν το επόμενο διάστημα, στα Κέντρα.
Αναμενόμενα Αποτελέσματα
Τα παραδοτέα της Πράξης του Υποέργου 1 είναι τα ακόλουθα: 1. Κατάλογος των προσληφθέντων, όπου αναγράφονται η ημερομηνία σύμβασης/ανάληψης υπηρεσίας, η τοποθέτηση κάθε προσληφθέντος στις δομές που υπηρετεί και τα αντίστοιχα διαστήματα, το αντικείμενο εργασίας των δομών. Ο Κατάλογος θα ενημερώνεται ανελλιπώς με ευθύνη του δικαιούχου και θα τηρείται στο αρχείο του Υποέργου. 2. Έντυπο μηνιαίας συγκεντρωτικής καταγραφής παρουσιών και εφημεριών, υπερωριών προσωπικού. Στο έντυπο βεβαιώνεται η απασχόληση του επικουρικού προσωπικού του υποέργου όπως αυτή προκύπτει από τα ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία παρουσιολόγια, όπως τηρούνται στην έδρα κάθε φορέα με ευθύνη του ορισθέντα υπεύθυνου του φορέα, και όπως έχουν καταγραφεί στο ΤΔΥ. 3. Συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (ΙΔΟΧ) 4. Εξαμηνιαίες εκθέσεις που περιλαμβάνουν ενδεικτικά και όχι περιοριστικά : α. Περιγραφή υπηρεσιών σε αριθμό ατόμων (στατιστική αποτύπωση) από τον πληθυσμό της παρέμβασης β. Συνοπτική αναφορά διαπιστωμένων αναγκών προάσπισης δημόσιας υγείας σε όλα τα στάδια παρέμβασης όπως πρόληψη, μείωση της βλάβης (harm reduction), αντιμετώπιση περιστατικών και θεραπευτικές παρεμβάσεις. γ. Εκτίμηση των παραγόντων κινδύνου προτάσεις βελτίωσης υγειονομικών παραμέτρων (συνθηκών διαβίωσης) σε κάθε δομή διαβίωσης μεταναστών – προσφύγων. Τα παραδοτέα αυτά περιγράφουν το φυσικό αντικείμενο του έργου και δεν αφορούν περαιτέρω ιατρικά δεδομένα που το Υπουργείο Υγείας θα ζητά ενδεχομένως από τις Ομάδες.
Δείκτες Εκροών
  • CV30.Κόστος των δράσεων ΕΚΤ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας COVID-19
  • CV33.Αριθμός δομών / φορέων που υποστηρίζονται για την αντιπετώπιση των συνεπειών της πανδημίας COVID-19

Εγγραφείτε στο Νewsletter μας για να λαμβάνετε στο email σας όλες τις ενημερώσεις μας.